یک کدام از خصوصیت های مهمی که استانبول را تشریفات ترحیم مشهد در بین تک تک شهرهای توریستی اختصاصی مینماید، مساجد و زیارتگاههایی میباشد، که در آن قرار گرفتهاند. مساجدی که هر یک به نوعی حالا و هوای معنوی به شهر تزریق مینمایند، درضمن به حیث تاریخی و معماری هم خارقالعاده میباشند.
درین مقاله می خواهیم تا شمارا با یکیاز همین مساجد قشنگ، به اسم مسجد رستم پاشا آشنا کنیم. گوهری نهفته در دل شهر استانبول که قدمت آن به ۱۶ قرن پیش گشودهمیگردد.
ایزنیک شهری سابق در ترکیه میباشد؛ که شایسته ترین اشکال کاشی و سرامیک در آن ساخت میشوند. مسجد رستم پاشا یکی مساجد استانبول میباشد؛ که دارنده زیباترین و دقیق ترین مثال های کاشی کلاسیک ایزنیک میباشد. برخی اشخاص محلی در تعریف مسجد رستم پاشا آن را مسجد آبی رنگ مینیاتوری که اکثر اوقات خلوت و آهسته میباشد تمجید میکنند.
این مسجد فضای داخلی زیبایی عجیب ای داراست؛ که وامدار حضور کاشیهای دارای اسم و رسم ایزنیک با پیاده سازیهای گل و انواع هندسی میباشد. نقش گلهای میخک، مینا، لاله، زنبق و رز بر دیوارهای مسجد رستم پاشا به قدری زیباست، که هر بیننده مجذوبش میگردد.
مسجد رستم پاشا در حیطهای نامرتب و دیرین از استانبول قرار گرفته میباشد.
تاریخ مسجد رستم پاشا
رستم پاشا برای به توان وصال در حکومت عثمانی کارایی های متعددی کرد. هم دست شدن با خرم فرمان روا ( همسر پادشاه سلیمان ) برای برکناری شاهزاده مصطفی و وصلت با مهریماه دختر خرم فرمانروا مهمترین گام هایی بود که وی چهت نیل به جایگاه وزیر اعظم فرمانروا برداشت. رستم پاشا بعداز وصال به اقتدار و گنج فرمان ایجاد کرد مسجدی با اسم خودش را صادر کرد.
معمار سینان که ایجاد کرد مسجد سلیمانیه را برعهده داشته، مسوول پیاده سازی و معمار مسجد رستم پاشا هم بوده میباشد. هرچند رستم پاشا در سال ۱۵۶۱ میلادی پیش از کامل شدن شدن فرایند تشکیل داد مسجد درگذشت . مسجد رستم پاشا 2 سال بعداز مرگ وی یعنی در سال ۱۵۶۳ میلادی کامل شدن و فعال سازی شد.
معماری مسجد رستم پاشا
معماری مسجد دارای شهرت رستم پاشا برای مثال متعددترین معماریهای روزگار سلطنت پادشاهان عثمانی میباشد. رستم پاشا از شایسته ترین معمار آن مجال یعنی سینان خواست تا تشکیل داد مسجد را شروع نماید. نمای بیرونی این مسجد خصوصیت قابل توجهی ندارد و همگی چیز به معمولیترین نحوه ممکن انجام گردیده میباشد. با این درحال حاضر درون مسجد لحاظ شمارا به کلی تغییرو تحول می دهد.
یک کدام از خصوصیت های مهمی که استانبول را تشریفات ترحیم مشهد در بین تک تک شهرهای توریستی اختصاصی مینماید، مساجد و زیارتگاههایی میباشد، که در آن قرار گرفتهاند. مساجدی که هر یک به نوعی حالا و هوای معنوی به شهر تزریق مینمایند، درضمن به حیث تاریخی و معماری هم خارقالعاده میباشند.
درین مقاله می خواهیم تا شمارا با یکیاز همین مساجد قشنگ، به اسم مسجد رستم پاشا آشنا کنیم. گوهری نهفته در دل شهر استانبول که قدمت آن به ۱۶ قرن پیش گشودهمیگردد.
ایزنیک شهری سابق در ترکیه میباشد؛ که شایسته ترین اشکال کاشی و سرامیک در آن ساخت میشوند. مسجد رستم پاشا یکی مساجد استانبول میباشد؛ که دارنده زیباترین و دقیق ترین مثال های کاشی کلاسیک ایزنیک میباشد. برخی اشخاص محلی در تعریف مسجد رستم پاشا آن را مسجد آبی رنگ مینیاتوری که اکثر اوقات خلوت و آهسته میباشد تمجید میکنند.
این مسجد فضای داخلی زیبایی عجیب ای داراست؛ که وامدار حضور کاشیهای دارای اسم و رسم ایزنیک با پیاده سازیهای گل و انواع هندسی میباشد. نقش گلهای میخک، مینا، لاله، زنبق و رز بر دیوارهای مسجد رستم پاشا به قدری زیباست، که هر بیننده مجذوبش میگردد.
مسجد رستم پاشا در حیطهای نامرتب و دیرین از استانبول قرار گرفته میباشد.
تاریخ مسجد رستم پاشا
رستم پاشا برای به توان وصال در حکومت عثمانی کارایی های متعددی کرد. هم دست شدن با خرم فرمان روا ( همسر پادشاه سلیمان ) برای برکناری شاهزاده مصطفی و وصلت با مهریماه دختر خرم فرمانروا مهمترین گام هایی بود که وی چهت نیل به جایگاه وزیر اعظم فرمانروا برداشت. رستم پاشا بعداز وصال به اقتدار و گنج فرمان ایجاد کرد مسجدی با اسم خودش را صادر کرد.
معمار سینان که ایجاد کرد مسجد سلیمانیه را برعهده داشته، مسوول پیاده سازی و معمار مسجد رستم پاشا هم بوده میباشد. هرچند رستم پاشا در سال ۱۵۶۱ میلادی پیش از کامل شدن شدن فرایند تشکیل داد مسجد درگذشت . مسجد رستم پاشا 2 سال بعداز مرگ وی یعنی در سال ۱۵۶۳ میلادی کامل شدن و فعال سازی شد.
معماری مسجد رستم پاشا
معماری مسجد دارای شهرت رستم پاشا برای مثال متعددترین معماریهای روزگار سلطنت پادشاهان عثمانی میباشد. رستم پاشا از شایسته ترین معمار آن مجال یعنی سینان خواست تا تشکیل داد مسجد را شروع نماید. نمای بیرونی این مسجد خصوصیت قابل توجهی ندارد و همگی چیز به معمولیترین نحوه ممکن انجام گردیده میباشد. با این درحال حاضر درون مسجد لحاظ شمارا به کلی تغییرو تحول می دهد.