loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 13
چهارشنبه 19 بهمن 1401 زمان : 11:29

مسجد منزل خداوند و مرتبه ذكر و دعا و عبادت و دل كندن از زرق و برق دنياست در اين مكان گفتمان كردن از کارها دنيوي مطلوب با منزلت و مقام قدسي آن ندارد. امير مومنان (ع) مي فرمايد: در انتها الزمان مردمي پيدا مي شوند كه در مساجد گردهمایی ها برپا كنند و پيرامون دنيا و دوستي سخني مي گويند با چنين كساني تشریفات ترحیم مشهد هم نشيني نكنيد كه پروردگار آنان‌را به خودشان واگذاشته و كاري به آنان ندارد.
خلال مفاد مذكور اموري زیرا: به کار گیری از کالا حلال در آبادسازي مساجد، رعايت استحكام بناي مسجد در عين سادگي آن، خودداري از خوابيدن در مسجد، پرهيز از سخنان بيهوده در مسجد، رعايت عصمت و تروتمیز و پاكيزه آمدن در مسجد، قرائت نماز تحيت در مسجد ، ... به عنوان مثال آدابي میباشد كه بايد رعايت خواهد شد.
کلمهٔ مسجد در لغت به معنای سجده‌گاه و پیشانی میباشد. بر پایه ی یک حیث، کلمه و واژهٔ مسجد معرب واژه و کلمهٔ مزگت میباشد که از گویش آرامی وارد عربی و فارسی شده است.

مَزگَت کلمه‌ای اهل ایران در معنای مسجد میباشد. مراد از مز در مزکد یا این که مزگت به عبارتی خداوند و کد در معنای منزل میباشد. در لهجه کُردی به مسجد، مزگت یا این که مِزگوت گفته می گردد و در کلیه کردستان کشور‌ایران، عراق، ترکیه و سوریه این واژه و کلمه کاربرد داراست.

هنوز بعضی از مسجدهای سابق کشور ایران با اسم مزگت نامیده می گردد مانند «ایسپیه مزگت» (مسجد سفید) در گیلان «دزگامزگت» مازندران و در همگی بخشها کردنشین مانند مزگت طوبی خانم.

در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه پروردگار به عمل رفته‌میباشد. مسجد الاقصی، که محل پرستش یهودیان یا این که کنیسه بوده‌میباشد و در حین نزول قرآن کاربردی غیر از آن نداشته‌میباشد، دو توشه در قرآن از آن تحت عنوان مسجد ذکر شده شده است. همینطور در ماجرا اصحاب کهف نیز قرآن می گوید بر مزار آن‌ها مسجدی سازه کردند. این مسجد مبتنی بر عهد و پیمان پیروز مورخین با دقت به آئین مرسوم آن روز کلیسا بوده ست. ولی ممکن میباشد کنیسه نیز بوده باشد؛ اما با دقت به گذشته خیس بودن از اسلام نمی‌تواند در معنای مسجد منحصر مسلمان ها بوده باشد. خلال مسجدالحرام(بیت العتیق) و مسجدالاقصی در قرآن مهربان به مساجد دیگری مثل مسجد قبلتین (۱اسرا) - مسجد قبا (۱۰۷توبه) - جایگاه ابراهیم (مصلی) و مسجد ضرار که امر تخریب آن داده شد(۱۰۷توبه) اشاره شده است.

دربارهٔ تمثیل مسجد، هانری کربن میگوید نخست با پندار به پرواز طیوران در افق، تصمیم دریافت شد فضایی همچون افق و در بنا شده در مقابل پرستشگاه آسمانی، پرستشگاهی زمینی ساخته خواهد شد که در واقع این محل جای رابطه فی مابین اسمان و زمین باشد. پرستشگاه مفهومی از فضایی میباشد که مسجد اهل ایران را مفهوم می‌نماید. دربین صحن مسجد، آبگینه آبی رنگ جای دارد که تصویری از اسمان، که به عبارتی پرستشگاه مثالی میباشد و کاشی‌های گنبد را نمایان می‌سازد.

مسجد منزل خداوند و مرتبه ذكر و دعا و عبادت و دل كندن از زرق و برق دنياست در اين مكان گفتمان كردن از کارها دنيوي مطلوب با منزلت و مقام قدسي آن ندارد. امير مومنان (ع) مي فرمايد: در انتها الزمان مردمي پيدا مي شوند كه در مساجد گردهمایی ها برپا كنند و پيرامون دنيا و دوستي سخني مي گويند با چنين كساني تشریفات ترحیم مشهد هم نشيني نكنيد كه پروردگار آنان‌را به خودشان واگذاشته و كاري به آنان ندارد.
خلال مفاد مذكور اموري زیرا: به کار گیری از کالا حلال در آبادسازي مساجد، رعايت استحكام بناي مسجد در عين سادگي آن، خودداري از خوابيدن در مسجد، پرهيز از سخنان بيهوده در مسجد، رعايت عصمت و تروتمیز و پاكيزه آمدن در مسجد، قرائت نماز تحيت در مسجد ، ... به عنوان مثال آدابي میباشد كه بايد رعايت خواهد شد.
کلمهٔ مسجد در لغت به معنای سجده‌گاه و پیشانی میباشد. بر پایه ی یک حیث، کلمه و واژهٔ مسجد معرب واژه و کلمهٔ مزگت میباشد که از گویش آرامی وارد عربی و فارسی شده است.

مَزگَت کلمه‌ای اهل ایران در معنای مسجد میباشد. مراد از مز در مزکد یا این که مزگت به عبارتی خداوند و کد در معنای منزل میباشد. در لهجه کُردی به مسجد، مزگت یا این که مِزگوت گفته می گردد و در کلیه کردستان کشور‌ایران، عراق، ترکیه و سوریه این واژه و کلمه کاربرد داراست.

هنوز بعضی از مسجدهای سابق کشور ایران با اسم مزگت نامیده می گردد مانند «ایسپیه مزگت» (مسجد سفید) در گیلان «دزگامزگت» مازندران و در همگی بخشها کردنشین مانند مزگت طوبی خانم.

در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه پروردگار به عمل رفته‌میباشد. مسجد الاقصی، که محل پرستش یهودیان یا این که کنیسه بوده‌میباشد و در حین نزول قرآن کاربردی غیر از آن نداشته‌میباشد، دو توشه در قرآن از آن تحت عنوان مسجد ذکر شده شده است. همینطور در ماجرا اصحاب کهف نیز قرآن می گوید بر مزار آن‌ها مسجدی سازه کردند. این مسجد مبتنی بر عهد و پیمان پیروز مورخین با دقت به آئین مرسوم آن روز کلیسا بوده ست. ولی ممکن میباشد کنیسه نیز بوده باشد؛ اما با دقت به گذشته خیس بودن از اسلام نمی‌تواند در معنای مسجد منحصر مسلمان ها بوده باشد. خلال مسجدالحرام(بیت العتیق) و مسجدالاقصی در قرآن مهربان به مساجد دیگری مثل مسجد قبلتین (۱اسرا) - مسجد قبا (۱۰۷توبه) - جایگاه ابراهیم (مصلی) و مسجد ضرار که امر تخریب آن داده شد(۱۰۷توبه) اشاره شده است.

دربارهٔ تمثیل مسجد، هانری کربن میگوید نخست با پندار به پرواز طیوران در افق، تصمیم دریافت شد فضایی همچون افق و در بنا شده در مقابل پرستشگاه آسمانی، پرستشگاهی زمینی ساخته خواهد شد که در واقع این محل جای رابطه فی مابین اسمان و زمین باشد. پرستشگاه مفهومی از فضایی میباشد که مسجد اهل ایران را مفهوم می‌نماید. دربین صحن مسجد، آبگینه آبی رنگ جای دارد که تصویری از اسمان، که به عبارتی پرستشگاه مثالی میباشد و کاشی‌های گنبد را نمایان می‌سازد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 384
  • بازدید سال : 1343
  • بازدید کلی : 2075
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی