درین محوطه آرامگاه حافظ و درختهای نارنج و دو تشریفات ترحیم مشهد آبگینه مستطیل تعالی شرقی و غربی وجود دارااست کهاین آبگینه ها منبع آب حوضهای بلندمرتبه گلشن ورودی میباشد.
مجموعۀ حافظ شناسی مساحت( 330 مترمربع)، کتابخانه (مساحت 440 مترمربع) و دکان تولید ها فرهنگی نیز دراین بخش قرار گرفته میباشد.
سنگ مزار حافظ به طول یک متر از سطح زمین جایدارد و توسط پنج ستون پلکان مدور تسلط گردیدهاست.
بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به صورت کلاه دراویش (سوراخ شکاف) بر روی هشت ردیف به طول ده متر، سازه گردیده و از باطن با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری گردیده است.
بردیوارهای تراس شمالی از حافظیه، غزلهایی از دیوان حافظ بر روی کاشی اهل ایران و سنگ مرمر با خط امیرالکتاب حاج میرزا عبدالحمید ملک الکلامی کردستانی نگاشته شدهاست.
در حیطه شمالی آرامگاه حافظ کتابخانه ای با مساحت 440 مترمربع دربردارنده ده هزار جلد کتاب وجود داراست و تحت عنوان راءس حافظ شناسی گزینه به کارگیری قرار میگیرد.
رواق چهار ستونی مهربان خان زند به طور تالاری کبیر جایدارد، به نحوی که چهار ردیف عهد و پیمان کریم ومهربان خانی در اواسط این سازه جای دارد.
بر روی دیوارهای دو طرف رواق، سنگهای مرمرین گذارده گردیده است. این رواق که از نگاه طول از آحاد نقاط حافظیه فراتر میباشد حافظیه را به ایوان شمالی و تراس جنوبی تقسیم نموده است.
در تحت رواق چهارستون آب انبار حافظیه قرار گرفته میباشد. آب انبار حافظیه به طور شبکه در اواسط رواق بیست ستونی جایدارد.
سمت چپ رواق بیست ردیف آرامگاه حافظ اتاق بزرگی وابسته به آرامگاه قوام السلطنه با دو اتاق به جانب آن و شش اتاق دیگر قرار گرفته که سه اتاق به آرامگاه و سه اتاق دیگر به نگارگری، مینیاتور، معرقسازی و میناسازی وابستگی داراست.
ایوان غربی حافظیه شاملآرامگاه غلامحسین صاحب و مالک دیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام.
ایوان شرقی حافظیه در سمت راست ایوان شمالی واقع شدهاست، کهاین دیوار دارنده چهارده طاق نماست که آرامگاه خویشاوندان میانگین نیز در همین بخش میباشد.
در سال 1386هـ.ش/2007م. به سعی ارثیه فرهنگی با تخریب منزل ها و حرم هایاطراف این محدوده به طور محوطه شرقی به آرامگاه افزوده شد.
ایوان جنوبی حافظیه (ورودی اساسی) مشمول درب ورودی و نارنجستانهاست.
منظر این گلشن، کشیده، خطی و وقت گیر میباشد و این سیر طولی برگرفته از گلشن مزارهایی مانند گلشن شازدۀ ماهان هست. گفته میگردد بقاع نیز در محلی که حافظ دفن گردیدهاست، قرار نگرفته میباشد تا این راستای خطی مراقبت و تأکید مؤکد گردد؛ ولی آنچه میتوان به اعتقادوباور بدان اشاره کرد، ادراک نحوۀ عملکردی گلشن اهل ایران بوسیله طراح میباشد.
درین محوطه آرامگاه حافظ و درختهای نارنج و دو تشریفات ترحیم مشهد آبگینه مستطیل تعالی شرقی و غربی وجود دارااست کهاین آبگینه ها منبع آب حوضهای بلندمرتبه گلشن ورودی میباشد.
مجموعۀ حافظ شناسی مساحت( 330 مترمربع)، کتابخانه (مساحت 440 مترمربع) و دکان تولید ها فرهنگی نیز دراین بخش قرار گرفته میباشد.
سنگ مزار حافظ به طول یک متر از سطح زمین جایدارد و توسط پنج ستون پلکان مدور تسلط گردیدهاست.
بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به صورت کلاه دراویش (سوراخ شکاف) بر روی هشت ردیف به طول ده متر، سازه گردیده و از باطن با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری گردیده است.
بردیوارهای تراس شمالی از حافظیه، غزلهایی از دیوان حافظ بر روی کاشی اهل ایران و سنگ مرمر با خط امیرالکتاب حاج میرزا عبدالحمید ملک الکلامی کردستانی نگاشته شدهاست.
در حیطه شمالی آرامگاه حافظ کتابخانه ای با مساحت 440 مترمربع دربردارنده ده هزار جلد کتاب وجود داراست و تحت عنوان راءس حافظ شناسی گزینه به کارگیری قرار میگیرد.
رواق چهار ستونی مهربان خان زند به طور تالاری کبیر جایدارد، به نحوی که چهار ردیف عهد و پیمان کریم ومهربان خانی در اواسط این سازه جای دارد.
بر روی دیوارهای دو طرف رواق، سنگهای مرمرین گذارده گردیده است. این رواق که از نگاه طول از آحاد نقاط حافظیه فراتر میباشد حافظیه را به ایوان شمالی و تراس جنوبی تقسیم نموده است.
در تحت رواق چهارستون آب انبار حافظیه قرار گرفته میباشد. آب انبار حافظیه به طور شبکه در اواسط رواق بیست ستونی جایدارد.
سمت چپ رواق بیست ردیف آرامگاه حافظ اتاق بزرگی وابسته به آرامگاه قوام السلطنه با دو اتاق به جانب آن و شش اتاق دیگر قرار گرفته که سه اتاق به آرامگاه و سه اتاق دیگر به نگارگری، مینیاتور، معرقسازی و میناسازی وابستگی داراست.
ایوان غربی حافظیه شاملآرامگاه غلامحسین صاحب و مالک دیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام.
ایوان شرقی حافظیه در سمت راست ایوان شمالی واقع شدهاست، کهاین دیوار دارنده چهارده طاق نماست که آرامگاه خویشاوندان میانگین نیز در همین بخش میباشد.
در سال 1386هـ.ش/2007م. به سعی ارثیه فرهنگی با تخریب منزل ها و حرم هایاطراف این محدوده به طور محوطه شرقی به آرامگاه افزوده شد.
ایوان جنوبی حافظیه (ورودی اساسی) مشمول درب ورودی و نارنجستانهاست.
منظر این گلشن، کشیده، خطی و وقت گیر میباشد و این سیر طولی برگرفته از گلشن مزارهایی مانند گلشن شازدۀ ماهان هست. گفته میگردد بقاع نیز در محلی که حافظ دفن گردیدهاست، قرار نگرفته میباشد تا این راستای خطی مراقبت و تأکید مؤکد گردد؛ ولی آنچه میتوان به اعتقادوباور بدان اشاره کرد، ادراک نحوۀ عملکردی گلشن اهل ایران بوسیله طراح میباشد.