loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 14
شنبه 13 آبان 1402 زمان : 12:00

از‌آنجا‌که صورتگری و مجسمه سازی و تشریفات ترحیم مشهد رسم گونه های جاندار در اسلام مکروه شمرده گردیده‌است هنرمند مسلمان در تزیین مساجد صورت گل و گیاه را تغییر و تحول داده و حالتی نمادین به آن ها بخشیده میباشد ، این دستور تشاتی از اعتنا به قانون ها شرع مقدس و تبعیت از آن به وسیله هنرمند مسلمان میباشد.

نکته پوسته اعتنا در اینجا این میباشد که آنان دراین مورد به اوصاف فردوس نیز نظری داشته اند. و در‌این راستا نقوش اسلیمی وارد کاشی کاری اهل ایران شد و این نقوش خوشگل در طرح کاشی سنتی که همواره زینت نصیب معماری این مرزوبوم به ویژه مساجد بوده میباشد به خیر نمود یافته.

کاشی کاری در کشور‌ایران از مهم ترین مظاهر بروز مفاهیم معنوی و عرفان در هنر به‌حساب می‌آید و طرح کاشی اهل ایران سنتی در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی ما رکن مهم را انجام می نماید اما این تزیینات اکثر اوقات در پیاده سازی نمای بیرونی مسجد کاربرد داشته میباشد ، اما در نمای داخلی مسجد هرچه معمولی خیس ، نیکو خیس میباشد و افراط در این مورد ها نیز سیب تضعیف روح اسلامی در معماری مسجد شود. در معماری مسجد اهل ایران از کاشی تزئینی به کارگیری میشد.

که سبب به پیاده سازی های خیره و مسحور کننده دیوارها و سقف ها گردیده است و استعمال از کاشی فیروزه ای از قرن 10 به خیال و خاطر رنگ دوستداشتنی فیروزه ای برای کاشی اهل ایران لعابدار شناخته شد هنرمندان آغاز به به کار گیری از تکنیک کاشی معرق در اواخر زمان ایلخانیان (قرن سیزدهم) کردند که در آن صفحه ها کاشی با برش کاشی ها با رنگ های گوناگون براساس سرمشق و استعمال از گچ مایع تحت عنوان چسب ساخت و ساز شد.

از‌آنجا‌که صورتگری و مجسمه سازی و تشریفات ترحیم مشهد رسم گونه های جاندار در اسلام مکروه شمرده گردیده‌است هنرمند مسلمان در تزیین مساجد صورت گل و گیاه را تغییر و تحول داده و حالتی نمادین به آن ها بخشیده میباشد ، این دستور تشاتی از اعتنا به قانون ها شرع مقدس و تبعیت از آن به وسیله هنرمند مسلمان میباشد.

نکته پوسته اعتنا در اینجا این میباشد که آنان دراین مورد به اوصاف فردوس نیز نظری داشته اند. و در‌این راستا نقوش اسلیمی وارد کاشی کاری اهل ایران شد و این نقوش خوشگل در طرح کاشی سنتی که همواره زینت نصیب معماری این مرزوبوم به ویژه مساجد بوده میباشد به خیر نمود یافته.

کاشی کاری در کشور‌ایران از مهم ترین مظاهر بروز مفاهیم معنوی و عرفان در هنر به‌حساب می‌آید و طرح کاشی اهل ایران سنتی در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی ما رکن مهم را انجام می نماید اما این تزیینات اکثر اوقات در پیاده سازی نمای بیرونی مسجد کاربرد داشته میباشد ، اما در نمای داخلی مسجد هرچه معمولی خیس ، نیکو خیس میباشد و افراط در این مورد ها نیز سیب تضعیف روح اسلامی در معماری مسجد شود. در معماری مسجد اهل ایران از کاشی تزئینی به کارگیری میشد.

که سبب به پیاده سازی های خیره و مسحور کننده دیوارها و سقف ها گردیده است و استعمال از کاشی فیروزه ای از قرن 10 به خیال و خاطر رنگ دوستداشتنی فیروزه ای برای کاشی اهل ایران لعابدار شناخته شد هنرمندان آغاز به به کار گیری از تکنیک کاشی معرق در اواخر زمان ایلخانیان (قرن سیزدهم) کردند که در آن صفحه ها کاشی با برش کاشی ها با رنگ های گوناگون براساس سرمشق و استعمال از گچ مایع تحت عنوان چسب ساخت و ساز شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 122
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 290
  • بازدید سال : 1249
  • بازدید کلی : 1981
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی