loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 13
دوشنبه 23 بهمن 1402 زمان : 14:08

اجرای آن با اعتنا بدین که، با مصالح هنگفت تشریفات ترحیم مشهد مانند خشت و یا این که با مصالح مدل خیس مانند آینه، کاشی سنتی و یا این که گچ ساخته شوند تفاوت می نماید. در زمینه ی ایستایی مقرنس، در زمان سلجوقی هماهنگ با بالا داخل شدن ساختمان، جرزها و دیوارهای جنبی سازه به هنگام کرنش با قوس دادن آن‌ها و پس و پیش دادن آجرها می ساختند.

تا جایی که در نوک از تعداد قرنیزها نادر، و پوشش مقرنس ذیل گنبد با طاق حیاط بی نقص خواهد شد. البته در طی صفویان آن ها را بر روی زمین پوسته می ریختند و بعد از کامل شدن سازه و عمارت بوسیله بست هایی که ذیل طاق از پیش تعبیه می‌شد، مقرنس های مهیا را به ذیل سقف از زیر به بالا متصل می کردند.

در زمان قاجار، هنرمندان نیم نگاهی بدین هنر انداخته و خلال آیتم اعتنا قرار دادن اثرها ارزشمند معماری روزگار صفویه، تزئین را جداگانه از بناهای خویش می ساختند. براین اساس با دقت بدین که در عصر های متفاوت تحت عنوان عنصر دکوری در ساختمان گزینه استعمال قرار گرفته و غیروابسته از ساختمان درست شده، ایستایی آن التفات بسیار متعددی داشته میباشد؛ به طوری که با اعتنا به بخش ها متفاوت از صورت های متفاوت مصرف شده میباشد.

مثلا در بخشها زمین لرزه خیز کمتر از مقرنس های معلق به کار گیری کرده اند و چنانچه از نوع آشیانه زنبوری به کار گیری کرده اند ایستایی آن در سازه تماما با تمهیداتی انجام یافته. و با اجرای قطارها در فواصل هم اندازه و هم اینگونه قرار گیری ظریف بر روی کناره قوس ها این ایستایی بیشتر تأمین شد‌ه‌است.

اجرای آن با اعتنا بدین که، با مصالح هنگفت تشریفات ترحیم مشهد مانند خشت و یا این که با مصالح مدل خیس مانند آینه، کاشی سنتی و یا این که گچ ساخته شوند تفاوت می نماید. در زمینه ی ایستایی مقرنس، در زمان سلجوقی هماهنگ با بالا داخل شدن ساختمان، جرزها و دیوارهای جنبی سازه به هنگام کرنش با قوس دادن آن‌ها و پس و پیش دادن آجرها می ساختند.

تا جایی که در نوک از تعداد قرنیزها نادر، و پوشش مقرنس ذیل گنبد با طاق حیاط بی نقص خواهد شد. البته در طی صفویان آن ها را بر روی زمین پوسته می ریختند و بعد از کامل شدن سازه و عمارت بوسیله بست هایی که ذیل طاق از پیش تعبیه می‌شد، مقرنس های مهیا را به ذیل سقف از زیر به بالا متصل می کردند.

در زمان قاجار، هنرمندان نیم نگاهی بدین هنر انداخته و خلال آیتم اعتنا قرار دادن اثرها ارزشمند معماری روزگار صفویه، تزئین را جداگانه از بناهای خویش می ساختند. براین اساس با دقت بدین که در عصر های متفاوت تحت عنوان عنصر دکوری در ساختمان گزینه استعمال قرار گرفته و غیروابسته از ساختمان درست شده، ایستایی آن التفات بسیار متعددی داشته میباشد؛ به طوری که با اعتنا به بخش ها متفاوت از صورت های متفاوت مصرف شده میباشد.

مثلا در بخشها زمین لرزه خیز کمتر از مقرنس های معلق به کار گیری کرده اند و چنانچه از نوع آشیانه زنبوری به کار گیری کرده اند ایستایی آن در سازه تماما با تمهیداتی انجام یافته. و با اجرای قطارها در فواصل هم اندازه و هم اینگونه قرار گیری ظریف بر روی کناره قوس ها این ایستایی بیشتر تأمین شد‌ه‌است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 126
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 130
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 590
  • بازدید سال : 1549
  • بازدید کلی : 2281
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی