در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا طراح پیش گویی تشریفات ترحیم مشهد کرده بود که هم حافظه آور یکی مقابر بعدازظهر معاش ابن سینا و هم نشان ای از تکامل حرفه معماری نو باشد.
این میباشد که معمار آرامگاه در نصیب زیرین، روحیه بناهای مصر، کشورایران و یونان قدیم را با آحاد عظمت جلال آن ها آرم میدهد و در بخش زیرین، نحوه معماری بقعه ” قابوس ” رعایت گردیدهاست.
طراح ساختمان نشانه داده میباشد که ابن سینا یک فیلسوف و متفکر تبارک اسلامی میباشد که بنای افکارش بر علم ها و اطلاعاتی که از ملل قدیمه رسیده، جایدارد.
سنگ های خشنی که با بعدها نسبتا والا در قسمتهای زیرین سازه به عمل رفته روحیه استحکام و توان را ظواهر می سازد عظمتی که در ساختمان بلند و مبنا های آن مشاهده می شود.
همان طور که اشاره شد دو برهان شفاعت و زیارت در مذهب شیعه منجر صورت دریافت کردن معماری آرامگاهی شد و سبب ساخت فضایی برای زیارت و استمداد از ارواح درگذشتگان در نزدیکی قبر متوفی گردیده است که در آرامگاه بوعلی سینا تحت عنوان فضای مرکزی طرح بوده و در انتهای مسیر و در تحت ساختمان بلند آرامگاهی واقع گردیدهاست.
پلان فضای آرامگاه بوعلی مربع صورت میباشد که شاید نمادی از خاکی و زمینی بودن آدم در قبال ماوراءالطبیعه باشد. همینطور با ساخت یک پرچین و حصار چوبی قبر را با فضای طواف و زیارت غیروابسته نموده است اما با این هم اکنون قابلیت فاتحه تلاوت و مجاورت شدن و لمس سنگ قبر که درفرهنگ آئینی ما ملحوظ میباشد، قابلیت و امکان پذیر میباشد.
همان طور که میدانیم اکثر فضاهای آرامگاهی، دارنده کاربری های دیگری به جز بقعه بودن و دارنده کاربری اجتماعی نیز بوده اند که همین دستور منجر بوجود داخل شدن فضاهای دیگری در آرامگاه بوعلی سینا مانند کتابخانه و موزه بوعلی و فضاهای تفریحی، توریستی گردیده است که بر اساس با نیازهای روزگار صورت گرفته میباشد و همین کاربردی بودن گروه برای اشخاص متعدد سبب ساز ماندگاری، زنده و جاودانگی بودن سازه میشود.
معمار با تلفیق دو مدل ساختمان بلند های آرامگای و چهار ضلعی های منتظم، سعی بر وصال به برنامه ای بوده میباشد که در آن کلیه نیازهای کاربردی فرصت و نیازهای آرامگاهی با برنامه ای بر اساس با خواست فرصت طرح و ایفا خواهد شد.
دراین سازه با الهام از گنبد قابوس، هم اشاره به بنای هم زمان زمانه معاش بوعلی گردیدهاست و هم جنبه نمادین و جاودانه بودن سازه را با ساختوساز شکوه و نقط ی اوج تاکید نموده است.
همینطور معمار با استعمال از دوازده پره بتنی در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا هم سعی بر ساخت و ساز شفافیت و بر اساس با خواست تمدن فرصت و هم اشاره به دوازده علم بوعلی داشته میباشد.
هم اینگونه این دوازده لبریز ساختمان بلند را در قبال وزش بادهای شدید همدان مراقبت و مطابقت با اقلیم همدان نموده است و به زیبائی مسائل فرهنگی و مسائل اقلیمی را مخلوط و تلفیق نموده است.
در طرح محوطه سازه، چه در طبق همکف و چه در طبقه نخستین (بام)، با به کار گیری از اصول گلشن اهل ایران و استعمال از محورهای حرکتی آب و و جود آبنماها و به کارگیری از مصالح مستقر همدان همانند سنگ خارا همدان، سعی بر عجین کردن اطراف متمدن و مختصات اهل ایران ها داشته میباشد.
در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا طراح پیش گویی تشریفات ترحیم مشهد کرده بود که هم حافظه آور یکی مقابر بعدازظهر معاش ابن سینا و هم نشان ای از تکامل حرفه معماری نو باشد.
این میباشد که معمار آرامگاه در نصیب زیرین، روحیه بناهای مصر، کشورایران و یونان قدیم را با آحاد عظمت جلال آن ها آرم میدهد و در بخش زیرین، نحوه معماری بقعه ” قابوس ” رعایت گردیدهاست.
طراح ساختمان نشانه داده میباشد که ابن سینا یک فیلسوف و متفکر تبارک اسلامی میباشد که بنای افکارش بر علم ها و اطلاعاتی که از ملل قدیمه رسیده، جایدارد.
سنگ های خشنی که با بعدها نسبتا والا در قسمتهای زیرین سازه به عمل رفته روحیه استحکام و توان را ظواهر می سازد عظمتی که در ساختمان بلند و مبنا های آن مشاهده می شود.
همان طور که اشاره شد دو برهان شفاعت و زیارت در مذهب شیعه منجر صورت دریافت کردن معماری آرامگاهی شد و سبب ساخت فضایی برای زیارت و استمداد از ارواح درگذشتگان در نزدیکی قبر متوفی گردیده است که در آرامگاه بوعلی سینا تحت عنوان فضای مرکزی طرح بوده و در انتهای مسیر و در تحت ساختمان بلند آرامگاهی واقع گردیدهاست.
پلان فضای آرامگاه بوعلی مربع صورت میباشد که شاید نمادی از خاکی و زمینی بودن آدم در قبال ماوراءالطبیعه باشد. همینطور با ساخت یک پرچین و حصار چوبی قبر را با فضای طواف و زیارت غیروابسته نموده است اما با این هم اکنون قابلیت فاتحه تلاوت و مجاورت شدن و لمس سنگ قبر که درفرهنگ آئینی ما ملحوظ میباشد، قابلیت و امکان پذیر میباشد.
همان طور که میدانیم اکثر فضاهای آرامگاهی، دارنده کاربری های دیگری به جز بقعه بودن و دارنده کاربری اجتماعی نیز بوده اند که همین دستور منجر بوجود داخل شدن فضاهای دیگری در آرامگاه بوعلی سینا مانند کتابخانه و موزه بوعلی و فضاهای تفریحی، توریستی گردیده است که بر اساس با نیازهای روزگار صورت گرفته میباشد و همین کاربردی بودن گروه برای اشخاص متعدد سبب ساز ماندگاری، زنده و جاودانگی بودن سازه میشود.
معمار با تلفیق دو مدل ساختمان بلند های آرامگای و چهار ضلعی های منتظم، سعی بر وصال به برنامه ای بوده میباشد که در آن کلیه نیازهای کاربردی فرصت و نیازهای آرامگاهی با برنامه ای بر اساس با خواست فرصت طرح و ایفا خواهد شد.
دراین سازه با الهام از گنبد قابوس، هم اشاره به بنای هم زمان زمانه معاش بوعلی گردیدهاست و هم جنبه نمادین و جاودانه بودن سازه را با ساختوساز شکوه و نقط ی اوج تاکید نموده است.
همینطور معمار با استعمال از دوازده پره بتنی در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا هم سعی بر ساخت و ساز شفافیت و بر اساس با خواست تمدن فرصت و هم اشاره به دوازده علم بوعلی داشته میباشد.
هم اینگونه این دوازده لبریز ساختمان بلند را در قبال وزش بادهای شدید همدان مراقبت و مطابقت با اقلیم همدان نموده است و به زیبائی مسائل فرهنگی و مسائل اقلیمی را مخلوط و تلفیق نموده است.
در طرح محوطه سازه، چه در طبق همکف و چه در طبقه نخستین (بام)، با به کار گیری از اصول گلشن اهل ایران و استعمال از محورهای حرکتی آب و و جود آبنماها و به کارگیری از مصالح مستقر همدان همانند سنگ خارا همدان، سعی بر عجین کردن اطراف متمدن و مختصات اهل ایران ها داشته میباشد.